Khamis, 6 Jun 2013

Payakumbuh - Salu Lagi Destinasi Pelancongan

Tidak lengkap rasanya percutian anda ke Padang dan Bukittinggi sekiranya tidak berkunjung ke Payakumbuh. Payakumbuh kaya dengan keindahan alam semulajadinya. Di antara tempat menarik untuk dilawati di Payakumbuh ialah Lembah Harau, Gua Ngalau Indah dan Kolam Renang Ngalau Indah.

Lembah Harau terkenal dengan pemandangan tebing bukitnya yang tinggi dan deruan air terjunnya. Ramai pelancong Barat gemar bercuti di Lembah Harau atas faktor 'nature'nya. Tidak jauh dari Lembah Harau juga terdapat sebuah gua yang mempunyai bentuk batu-batu yang unik di dalamnya. Pelancong boleh masuk ke dalam gua tersebut dan berpeluang melihat sendiri keindahan ciptaan Tuhan.

Di sebelah pintu masuk menghala ke gua Ngalau Indah, terdapat satu kawasan swimming pool sesuai untuk mandi manda bagi kanak-kanak. Di Malaysia, kawasan mandi manda itu lebih dikenali sebagai taman tema air atau 'water park'. Sekiranya anak anda ingin mencuba aktiviti air di Bukittinggi, mungkin kolam renang di Ngalau Indah ini boleh menjadi salah satu destinasi pelancongan anda semasa berada di Bukittinggi.

Basikal gergasi di pekan Payakumbuh

Keindahan tebing bukit Lembah Harau

Air terjun Lembah Harau

Parking depan air terjun

Banyak anak-anak pokok sebegini dijual di depan air terjun

Pandu arah di Lembah Harau. Bayaran masuk rp5,000 seorang

Pintu masuk ke dalam gua Ngalau Indah

Gua Ngalau Indah

Papan tanda di gua Ngalau Indah

Tangga mendaki untuk masuk ke dalam gua

Gerai-gerai di kawasan parkir Ngalau Indah

Jalan mendaki bukit untuk sampai ke gua Ngalau Indah

Entrance Ngalau Indah. Bayaran masuk rp5,000 seorang

Water park Ngalau Indah

Pintu gerbang di jalan masuk ke payakumbuh


NOTA : UNTUK MENDAPATKAN PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN SECARA CARTER SEBUAH VAN MPV DI PADANG DAN BUKITTINGGI, SILA HUBUNGI SAYA (NANDA) DI TALIAN 0062 853 6454 3611 (ATAU +62 853 6454 3611) / 0062 853 7574 4501 (ATAU +62 853 7574 4501)

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam