Selasa, 4 Jun 2013

Tempat Menarik Di Bukittinggi

Bagi pelancong yang ingin bersiar-siar di kawasan sekitar Bukittinggi tetapi tidak mahu menggunakan van pelancong, mereka bolehlah berjalan kaki atau menaiki bendi (kereta kuda) atau menaiki angkut iaitu sejenis pengangkutan awam seperti bas mini. Tambang yang dikenakan sekiranya menggunakan bendi atau kereta kuda ialah sekitar rp15,000 hingga rp25,000. Manakala, sekiranya anda menggunakan angkut, tambangnya mengikut jarak destinasi di antara rp2,000 hingga rp5,000.

Apa yang menarik di Bukittinggi? Bagi orang perempuan tentunya shopping kain sulam dan telekung di Pasar Atas dan Pasar Bawah atau pun di Pasar Aur Kuning (pasar pemborong). Bagi orang lelaki, shopping mungkin perkara kedua atau ketiga jika berkunjung ke Bukittinggi. Alternatifnya, ada banyak tempat menarik yang boleh dilawati di sekitar Bukittinggi. Di antaranya ialah Jam Gadang, Janjang 40, Janjang Koto Gadang, Lubang Jepang (Jepun), Taman Marga Satwa & Budaya Kinantan (kebun binatang - zoo) Muzium Rumah Gadang (dalam zoo), Jambatan Limpapeh, Museum Tri Daya Eka Darma (Muzium Tentera), Benteng Fort De Kock, Monumen Bung Hatta dan Rumah Kelahiran Bung Hatta.

Bendi - kereta kuda yang menjadi salah satu tarikan pelancongan di Bukittinggi

Benteng Fort De Kock didirikan oleh Kapten Bouer pada tahun 1825 pada masa Baron Hendrik Markus De Kock menjadi komandan Der Troepen dan Timbalan Gabernor Jenderal Hindia Belanda, kerana itulah benteng ini terkenal dengan nama Benteng Fort De Kock

Jam Gadang adalah landmark kota Bukittinggi, Indonesia. Simbol khas Sumatera Barat ini juga memiliki cerita dan keunikan kerana usianya yang sudah puluhan tahun. Jam Gadang dibina pada tahun 1926 oleh arkitek Yazin dan Sutan Gigi Ameh.

Sebagai penghubung antara Taman Marga Satwa dan Budaya Kinantan dengan Benteng Fort De Kock, maka terdapat sebuah jambatan yang bernama Jembatan Limpapeh yang mempunyai atap berbentuk gonjong khas rumah adat MinangKabau. Jambatan ini melintangi Jalan A. Yani dan dari sini kita dapat menyaksikan keindahan alam Bukittinggi dan kesibukan Jalan A. Yani.

Janjang 40 dibina pada tahun 1908 yang pada awalnya merupakan sebagai penghubung antara Pasar Atas dengan Pasar Bawah. Sekarang tangga ini telah menjadi salah satu destinasi pelancongan di Kota Bukittinggi.

Janjang Koto Gadang baru dibuka kepada umum pada awal tahun 2013. Tangga yang merentasi Ngarai Sianok ini memiliki 315 anak tangga dan mirip tembok besar Cina.

Kain sulam antara produk yang terkenal di Bukittinggi, terutama bagi kaum wanita

Lubang Jepang sebenarnya lebih sesuai dipanggil sebagai terowong Jepun bagi orang Malaysia. Dibina pada tahun 1942 untuk kepentingan pertahanan tentera Jepun dalam PD II dan perang Asia Timur Raya (Dai Tora Senso) atas perintah kerajaan Angkatan Tentera Darat Jepun (Tentara Kedua Puluh Lima) untuk Sumatera berkedudukan di Bukittinggi dengan Komandan Tentera Pertahanan Sumatera Jend. Watanabe.

Monumen Bung Hatta, Timbalan Presiden pertama Indonesia, sekaligus menjadi orang minangkabau yang pertama menduduki jawatan kedua tertinggi di Indonesia.

Rumah kelahiran Bung Hatta di Bukittinggi.

Berhadapan dengan Taman Panorama terdapat sebuah muzium yang bernama Museum Tri Daya Eka Darma. Muzium ini merupakan salah satu peninggalan sejarah untuk tatapan generasi muda. Di muzium ini kita dapat melihat peninggalan sejarah seperti pesawat, senjata serta gambar perjuangan sewaktu menentang penjajah Belanda dan Jepun.

Ngarai Sianok merupakan suatu lembah yang indah, hijau dan subur. Didasarnya mengalir sebuah anak sungai yang berliku-liku menelusuri celah-celah tebing dengan latar belakang Gunung Merapi dan Gunung Singgalang.

Pasar Atas, Bukittinggi

Pasar Bawah, Bukittinggi

Pasar Teleng, Bukittinggi

Suasana di sebuah pasar pagi di Bukittinggi

Plaza Bukittinggi adalah gedung membeli belah pertama di kota Bukittinggi. Mall ini terletak bersebelahan dengan Jam Gadang dan The Hills Hotel Bukittinggi serta berhampiran dengan Pasar Atas. Di mall ini, terdapat Ramayana Department Store bagi memenuhi keperluan masyarakat Bukittinggi dan sekitarnya.


NOTA : UNTUK MENDAPATKAN PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN SECARA CARTER SEBUAH VAN MPV DI PADANG DAN BUKITTINGGI, SILA HUBUNGI SAYA (NANDA) DI TALIAN 0062 853 6454 3611 (ATAU +62 853 6454 3611) / 0062 853 7574 4501 (ATAU +62 853 7574 4501)

5 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam
  2. To: KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Salam.
    Boleh tolong saya arrange & provide itinerary dibawah ini
    24 May14 - Pukul 3/ 4petang, saya mahu transport + drive ambik penumpang dari Wahid Hotel Lubuk Basung, untuk ke hotel Bukit Tinggi.
    25 May 14 - Join tour, tapi mahu naik kereta yang disewa itu. Bermalam di hotel Bukit Tinggi
    26 May 14 - Pagi, after breakfast, check out hotel, boleh join Bukit Tinggi City tour, terus ke PDG airport, back to Malaysia.

    BalasPadam
  3. Untuk harga pakej yang menarik ke Padang Bukittinggi , hubungi saya di 0126665436
    Tinjau2 blog saya di http://freelancetour.blogspot.com

    BalasPadam
  4. Salam pada admin
    Mohon maaf saya iklan sikit di blog ini. Kami dari PT. MENARA HOLIDAY memawarkan pakej Percutian bukittinggi -padang. Banyak tempat" indah yang dapat kita lawati. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan untuk datang kesini, sila coba perkhidmatan dari kami. Untuk info tempat” lawatan dan haraga pakej sila contact kami
    Whatsapp : +6281372282345
    Email : menaraholiday88@gmail.com
    Facebook : Jacky Panduwisata

    Insyaallah kami akan memberikan pelayanan yang memuaskan dengan harga yang berbaloi....
    Jom datang Bukittinggi-Padang

    Trims
    Wassalam


    PT. MENARA HOLIDAY

    BalasPadam
  5. Salam,saya loly tour operator dari Pt.pesona jejak wisata ingin memberikan sedikit recomendit untuk tuan dan puan yang nak melancong ke bukittinggi padang sumatra barat ataupun indonesia.kami sediakan paket jimat dan juga paket wisata menarik lain nya,yang insyaallah bisa membuat tuan dan puan bersenang hati selama berada di bukittinggi dan kami pun menyediakan 2 home stay cantik dengan maksimal 1 rumah dengan 10 orang,
    fasilitas : 2 bilik tidur,2 kamar mandi hot and cold water,1 ruang tv,1 dapur dengan kelengkapan nya..bila tuan dan puan berminat sila hubungi kami :
    whatsapp : +62 2386205283 (Loly) +62 81806083803(M.Subari)
    facebook :https://www.facebook.com/nelta.aprilia , https://www.com.facebook.com/bari.panduwisata
    email :bari.jejakbali@yahoo.com

    Trims
    Wasalam

    BalasPadam